اتوبار کیمیا حق کمیسیون املاک چیست؟ - اتوبار کیمیا

حق کمیسیون یا به قولی حق‌الزحمه، مهم‌ترین منبع درآمد مشاورین املاک است. حق کمیسیون مشاورین املاک مانند دستمزد دیگر شغل‌ها محسوب می‌شود. در گذشته، دریافت مبلغ کمیسیون به صورت اختیاری از طرف شهروندان انجام می‌گرفت. اما از سال ۱۳۷۹، وزارت صمت (صنعت، معدن و تجارت) قانون دریافت حق کمیسیون را به شکل قانون تصویب کرد. این قانون میزان دقیق و نحوه محاسبه نرخ کمیسیون املاک را در تمام معاملات پیش‌بینی کرده است. در این مطلب، قصد داریم حق کمیسیون املاک را معرفی کنیم. پس تا پایان همراه اتوبار کیمیا باشید.

قانون حق کمیسیون املاک

در گذشته، برخی از مشاورین املاک، حق کمیسیون خود را براساس تعرفه رسمی تعیین می‌کردند. این کار باعث می‌شد قیمت‌ کمیسیون به صورت چندنرخی شود و نظم بازار را بهم بریزد. به همین منظور، وزارت صمت با تصویب قانون نرخ کمیسیون املاک تلاش کرد نرخ ثابتی را برای مشاورین املاک در نظر بگیرد.

دست دادن برای پرداخت حق کمیسیون املاک

بنابر قانون تصویب شده، هر معامله‌ای که در دفاتر مشاوران املاک صورت گیرد. هر یکی از طرفین معامله تا سقف ارزش مالی ۵۰۰ میلیون تومان، باید مبلغ ۰.۵ درصد از ارزش آن معامله، را به مشاور املاک پرداخت کند. در صورت بالاتر رفتن ارزش معامله، به میزان مبلغ مازاد، مقدار ۰.۲۵ درصد نیز به مبلغ ذکر شده افزوده خواهد شد.

این قانون نسبت به رهن و اجاره نیز شرایطی را در نظر گرفته است. معاملات رهن و اجاره براساس ارزش اجاره ملک انجام می‌شود. حق کمیسیون مشاور املاک یک چهارم مبلغ اجاره ماهانه مورد توافق میان صاحبخانه و مستأجر را به عنوان کمیسیون دریافت می‌کند. برای املاک رهنی هم به ازای هر یک میلیون تومان رهن، معادل ۳۰.۰۰۰ تومان اجاره برای مشاور املاک در نظر گرفته می‌شود.

نکاتی مهم درباره کمیسیون املاک

مواقعی پیش می‌آید که طرفین معامله، قرارداد را فسخ می‌کنند. اگر این فسخ قرارداد براساس رضایت طرفین معامله باشد، بنگاه مسکن حق دریافت کمیسیون را دارد. اما قرارداد از طرف مشاور املاک فسخ شود، بنگاه هیچ کمیسیونی دریافت نخواهد کرد. شایان ذکر است، بنابر اعلام اتحادیه صنف مشاوران املاک، ۸ درصد مالیات بر ارزش افزوده به حق کمیسیون مشاورین املاک افزوده می‌شود. طرفین معامله موظف هستند این مبلغ را پرداخت کنند. در صورت تخلف نسبت به عدم پرداخت مالیات از سوی مشاوران املاک، صاحبخانه یا مستأجر می‌توانند به اتحادیه مشاوران املاک شکایت کنند.

پس از امضای قرارداد، طرفین معامله باید رسید پرداخت کمیسیون املاک را دریافت کنند. همچنین، رسید دریافت شده در متن قرارداد توسط معامله‌کنندگان و مشاور املاک نوشته و امضا شود. این کار برای سواستفاده برخی از بنگاه‌های املاک جلوگیری خواهد کرد.

معامله ملک و حق کمیسیون املاک به همراه یک ماکت خانه

نظارت اتحادیه مشاوران املاک بر کار بنگاه‌ها

اتحادیه مشاوران املاک نظارت ویژه‌ای بر کار بنگاه‌های املاک دارند. این اتحادیه تمام فرم‌های نرخ‌نامه حق‌الزحمه را در اختیار تمام بنگاه‌ها قرار داده است. براساس قانون، بنگاه‌های معاملات ملکی موظف هستند نرخ‌نامه‌ها و مجوز کسب خود را در برابر دیدگان مشتریان قرار دهند. لازم به ذکر است، کمیسیون بازرسی مستقر در اتحادیه به صورت مداوم به بنگاه‌ها سرکشی و نظارت می‌کنند.

اگر بنگاهی نسبت به قانون و نصب نرخ‌نامه‌ها و مجوز خود اقدامی نکند. براساس بند (ب) قانون نظام صنفی، با بنگاه متخلف برخورد خواهد شد و در صورت تکرار، دفتر بنگاه معاملات ملکی پلمب خواهد شد. بنابراین، قانون تمامی پیش‌بینی‌های لازم را برای حق کمیسیون املاک پیش‌بینی کرده است. اتحادیه مشاوران املاک نیز به عنوان ناظر و متولی بر عملکرد مشاورین املاک، مرجع رسیدگی به کارهای بنگاه‌ها است. در صورت مواجه با تخلف، شهروندان می‌توانند برای اعلام شکایت و رسیدگی به کارها با سامانه ۷۳۳۴ تماس حاصل فرمایند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 284 views بار دسته بندی : املاک تاريخ : 29 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها