اتوبار کیمیا چند روش عملی برای کاهش مصرف سوخت خودرو در زمستان - اتوبار کیمیا

امروزه یکی از دغدغه های صاحبان خودرو کاهش مصرف سوخت است. عوامل متعدد و زیادی در طراحی و تولید یک خودرو وجود دارند که در مقدار مصرف سوخت تاثیرگذار است و برخی عوامل دیگر مثل نوع رانندگی در مصرف سوخت تاثیر دارد.

یکی از مهمترین روش های کاهش مصرف سوخت در مسافت های طولانی و اتوبان ها حرکت با‌سرعت بالای ۷۰ کیلومتر در ساعت میباشد. در این سرعت به علت مکش هوای بیشتر توسط هواکش موتور احتراق راحت تر و با کیفیت بهتری انجام میشود که باعث کمتر شدن میزان مصرف بنزین وارد شده در موتور خودرو میشود و پایین بودن ‌دور‌موتور یکی از عواملی است که در سرعت بالا باعث کم‌شدن مصرف بنزین میگردد.

اما استفاده از سرعت بالای ۱۱۰ و ۱۲۰ کیلومتر در ساعت باعث بالا رفتن دور موتور و ایجاد فشار زیاد به موتور میشود و مصرف سوخت را افزایش میدهد.

روغن موتور :

از مورد تاثیر گذار دیگری که میتوان نام برد روغن موتور است که میتواند حتی ‌در مواردی تا ۵٪ مصرف سوخت را کاهش دهد مثلا استفاده از روغن های SAE XXW_30 باعث کاهش مصرف بنزین و بیشتر شدن شتاب البته تا حد کم ولی محسوس میشوند. دلیل آن هم این است که این ‌روغن ها گرانوری کمتری دارند پس اصطکاک کمتر دارند و موتور نیروی کمتری صرف به کار انداختن اویل پمپ و میللنگ میکند. این کار همچنین باعث افزایش عمر لوازم یدکی هیوندای میشود.

قرار ندادن پا روی پدال ترمز در زمان توقف یکی از تاثیرگذارترین و مهم ترین راه ها برای پایین اوردن میزان  مصرف سوخت است. این کار بی مورد حدود ۳۰ درصد باعث افزایش مصرف بنزین میشود و بهترین کار در زمان توقف کشیدن ترمز دستی و خاموش کردن ماشین است.

تنظیم کردن موتور مصرف سوخت را کاهش میدهد؟

مصرف بنزین ماشینی که موتور آن تنظیم نیست حدود ۱۰ درصد باعث افزایش مصرف سوخت و تولید بیشتر الاینده ها میشود. یکی از دلایلی که به بعضی از خودروها تاییدیه معاینه فنی داده نمیشود تنظیم نبودن موتور و مصرف بالای بنزین است که میتوان با تشخیص ایراد های مربوط به تنظیمات موتور تمام پارامتر های کار کرد موتور و وضعیت سنسور ها مورد بررسی قرار گرفته و تمام ایراد ها رفع و رجوع میشوند تا مصرف سوخت کاهش یابد.

مثلا فرسودگی یا خرابی شمع موتور  باعث میشود احتراق در محفظه سیلندر به خوبی انجام نشود و قدرت موتور کاهش پیدا کند. در نتیجه راننده مجبور میشود بیشتر از قبل از پدال گاز استفاده نماید تا به شتاب و سرعت ایده ال خود برسد و همین کار باعث میشود مصرف سوخت افزایش پیدا کند و استهلاک موتور نیز بالا برود.

گرفتن ترمز شدید در سرعت بالا و یا شتاب گیری در سرعت های پایین تر از ۶۰ و ۵۰ کیلومتر در ساعت اصطلاحا شتاب گیری های سریع در دنده های یک و دو باعث بالا رفتن چشم گیر مصرف سوخت و استهلاک بیش از حد خودرو میشود.

وزن خودرو

هرچقدر که وزن ماشین بیشتر باشد میزان استفاده سوخت توسط موتور بالا تر می رود

و معمولا به ازای هر ۵۰ کیلو گرم وزن اضافی حتی تا ۲٪ مصرف سوخت خودرو افزایش میابد

ترفند های کاهش مصرف سوخت در زمستان چیست؟

عوامل بسیار زیادی بر مصرف سوخت در هوای سرد تاثیر گذار است.

هوای سرد چگالی بیشتری نسبت به هوای گرم دارد و به همین‌دلیل کشش آیرو دینامیکی روی خوردو بیشتر میشود که به تبع آن مصرف سوخت زیاد میشود.

  • سرما‌ و چگالی هوا روی لاستیک های ماشین تاثیر میگذارد و باعث کم شدن باد لاستیک ها میشود. کم شدن باد لاستیک ها سبب اصطکاک بیشتر لاستیک با سطح جاده میشود و در نتیجه خودرو به سوخت بیشتری نیاز پیدا میکند.
  • کروز کنترل مصرف سوخت را در اتوبان ها کم میکند.
  • خرابی سنسور اکسیژن تاثیر مستقیمی در افزایش سوخت ماشین دارد.
  • کثیف بودن انژکتور ها باعث خام‌سوزی و افزایش سطح سوخت مصرفی خودرو میشود.
  • چرخ های خودرو باید بالانس باشد و اندازه ی باد لاستیک ها باید بطور مداوم چک شود که استاندارد باشد.
  • الودگی هوا ، غبار ، آلاینده ها ، ریزگرد ها و … در فصل زمستان بیشتر به چشم میخورد و باعث کثیف شدن و جرم گرفتن فیلتر هوا میشود و اگر فیلتر هوا ایراد داشته باشد یا کثیف باشد موتور نمیتواند به راحتی تنفس کند و این امر تا حدود زیادی بر شتاب و سرعت و مصرف سوخت خودرو تاثیر گذار است.
  • تنظیم کردن فرمان منجر به کاهش مصرف سوخت میشود و از علائم میزان نبودن فرمان یا بالانس نبودن چرخ ها در هنگام رانندگی ماشین خود به خود به سمت چپ و یا سمت راست انحراف پیدا میکند.
به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 253 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 23 ژوئن 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.