اتوبار کیمیا خرابی های رایج اتوکلاو - اتوبار کیمیا

بررسی خرابی های رایج اتوکلاو

اتوکلاو یکی از تجهیزات مهم و ضروری است که در بسیاری از محیط‌های پزشکی و علمی برای استریل کردن تجهیزات با گرما، آب و فشار استفاده می‌شود تعمیر اتوکلاو شما بهتر است به متخصصان واگذار شود. عیب یابی آنچه که باعث ایجاد مشکل می شود برای یک فرد آموزش ندیده آسان نیست. تشخیص مشکلات اتوکلاو اولین قدم در عیب یابی است. بنابراین، در ادامه  برخی از شاخص‌های واضح را برای شما فهرست می‌کنیم.

  1. ۱٫ اتوکلاو به نقطه تنظیم دما نمی رسد.

کاربران اتوکلاو این توانایی را دارند که چرخه های استریلیزاسیون را بر اساس تعدادی پارامتر از جمله دمای استریلیزاسیون تنظیم کنند. اگر اتوکلاو نتواند در مدت زمان لازم برای اجرای چرخه استریلیزاسیون به دمای تعیین شده برسد، یا چرخه را متوقف می کند یا زنگ هشدار به صدا در می آورد (یعنی زنگ خطر دمای پایین).

چند دلیل وجود دارد که  اتوکلاو ممکن است نتواند در مدت زمان معین به دمای استریلیزاسیون برسد. برای مثال، شاید منبع تغذیه مولد بخار روشن نباشد. برخی از مدل‌های اتوکلاو از ژنراتورهای بخار یکپارچه استفاده می‌کنند که در زیر محفظه اتوکلاو قرار دارند. این نوع مولد بخار معمولاً به منبع برق با ولتاژ بالا خود متصل می شود که می تواند زمانی که دستگاه هنوز روشن است، خاموش شود. اگر کاربر متوجه نشود که منبع تغذیه ژنراتور خاموش است، در حالی که دستگاه ضدعفونی کننده روشن است، این امر مانع از رسیدن اتوکلاو به دمای تعیین شده می شود.

دلایل دیگری که چرا اتوکلاو ممکن است به دمای استریلیزاسیون نرسد عبارتند از:

  • مولد بخار نیاز به تعمیر دارد.
  • یک گرفتگی در تخلیه محفظه وجود دارد (یعنی صافی تخلیه محفظه را بررسی کنید) که از خروج هوا از محفظه و رسیدن بخار به فشار و دمای مناسب جلوگیری می کند.
  • دمایی که کاربر وارد کرده است از حداکثر دمای مجاز اتوکلاو بیشتر است.

  1. ۲٫ جسم توسط اتوکلاو آسیب دیده است.

چند راه وجود دارد که فرایند اتوکلاو می تواند به جسم آسیب برساند.

یکی از دلایل ذوب شدن است. اتوکلاوها در دماهای بسیار بالا کار می کنند، دماهایی که می توانند مواد خاصی مانند برخی پلاستیک ها را ذوب کنند. بنابراین، مهم است که اطمینان حاصل شود که هر اقلامی که در دستگاه بارگذاری می شود در فرایند اتوکلاو آسیب نبیند. خوشبختانه، بر روی اکثر تجهیزات آزمایشگاهی نوشته شده است که در هنگام فرایند اتوکلاو آسیب می بینند یا خیر و یا نقطه ذوب آن را ذکر می کنند.

یکی دیگر از مسائل رایج، از دست دادن مایعات است، چه به صورت تبخیر یا جوشیدن. دمای جوش آب با افزایش فشار افزایش می یابد. به عنوان مثال، برای اینکه بخار به ۱۲۱ درجه سانتی گراد (۲۵۰ درجه فارنهایت) برسد، فشار اتوکلاو باید به ۱۴-۱۶ PSI افزایش یابد. اگر سیلندر پر از آب در اتوکلاو قرار گیرد و در دمای ۱۲۱ درجه سانتی گراد کار کند، به محض اتمام چرخه فشار آزاد می شود و آب شروع به جوشیدن می کند. این می تواند باعث پاشیدن آب شود که یک خطر ایمنی است. بهترین راه برای جلوگیری از این مشکل، اجرای یک چرخه مایعات است که فشار محفظه را به‌جای این که یک‌باره آزاد کند به آرامی آزاد می ‌کند. این به مایعات زمان می‌دهد تا خنک شوند، بنابراین وقتی فشار آزاد می‌شود، در نقطه جوش نیست.

۳٫نشت آب

نباید از اتوکلاو آب نشت کند. اگر متوجه این موضوع شدید، پس مشکلی وجود دارد. این می تواند به مهر و موم اطراف در مربوط باشد که نیاز به تعمیر دارد.

۴٫استریلیزاسیون کامل نیست

اتوکلاوها به طور منظم مورد آزمایش قرار می گیرند تا اطمینان حاصل شود که فرآیند استریلیزاسیون کامل شده باشد. اگر اتوکلاو شما آنطور که باید استریل نمی کند، ممکن است نیاز به سرویس و تنظیم یا تعمیر توسط یک متخصص داشته باشد.

۵٫اجسام پس از چرخه استریلیزاسیون مرطوب می مانند

معمولاً تجهیزات یا مواد استریل شده در پایان یک چرخه خشک می شوند. اگر مواد هنوز مرطوب هستند، ممکن است در نحوه بارگیری مواد مشکلی وجود داشته باشد یا عملکرد اتوکلاو مشکل داشته باشد. این همچنین می تواند یک مشکل با مواد خاص باشد، زیرا مواد متخلخل می توانند آب را جذب کنند. برای رفع مشکل با متخصص مشورت کنید.

 

اگر فکر می کنید مشکلی در اتوکلاو شما وجود دارد، هرگز در تماس با متخصص اتوکلاو خود تردید نکنید. اتوکلاو کار مهمی را انجام می دهد و بسیار مهم است که اتوکلاو دقیقاً همانطور که طراحی شده است کار را انجام دهد.

  1. فشار بالا نمی رود:

یکی از شیلنگ ها پاره شده است.

لاستیک اطراف درب پاره یا کثیف شده است.

مبدل فشار آسیب دیده است و باید تعویض شود.

سیستگ آب کافی ندارد.

المنت آسیب دیده است و باعث افزایش دما و در نتیجه افزایش فشار گاز در داخل محفظه نمی شود.

۷٫نشانگر استریلیزاسیون پایان چرخه کامل استریلیزاسیون را نشان نمی دهد:

دلایلی که باعث ایجاد این مشکلات رایج اتوکلاو می شوند عبارتند از:

شیر بخار معیوب است.

نفوذ بخار کافی نیست.

زمان استریلیزاسیون کافی نیست.

اتوکلاو به دما و فشار انتخابی استریلیزاسیون نمی رسد.

نشانگرهای بیولوژیکی برای چرخه اجرا شده مناسب نیستند.

محفظه استریلیزاسیون نادرست است یا بیش از حد بارگذاری شده است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 271 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 8 نوامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.