اتوبار کیمیا راهنمای نصب کولر آبی با سنجاق - اتوبار کیمیا

کولرهای آبی در محیط‌هایی که گرم و خشک هستند، یکی از بهترین گزینه‌ها برای خنک کردن هوای درون منزل به شمار می‌آیند. این نوع از کولرها هوای گرم بیرون را به درون ساختمان کولر هدایت می‌کنند و بعد از عبور از پوشال‌ها و گرفتن رطوبت لازم، هوای خنک و مطبوع را به درون خانه هدایت می‌کنند. تبخیر آب درون کولر، گرمای هوا را می‌گیرد و خنکی لازم را به آن می‌بخشد. هوایی که از کولر به محیط می‌رود از رطوبت بالاتری برخوردار است. یک کولر آبی می‌تواند ۲۰ تا ۴۰ بار در ساعت باعث تعویض هوا و پر کردن فضا از هوای خنک شود.

در این مقاله برآنیم که در ۹ قدم شما را با نحوۀ نصب کولر بر روی پشت بام آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

کولر آبی

 

قدم اول، سنجش ظرفیت مورد نیاز برای نصب و راه اندازی کولرآبی:

در اولین قدم بایستی میزان و ظرفیت کولر را با توجه به مساحت خانه، اندازه گرفت. برای اندازه ‌گیری دقیق و رسیدن به عدد موردنظر، باید سه فاکتور مهم را در هم ضرب کنید. به عنوان مثال اگر خانه‌ای با متراژ حدود ۱۸۵ متر مربع و ارتفاع تا سقف ۲٫۵ متری در اختیار دارید و به طور متوسط در مدت زمان یک ساعت می‌خواهید سی بار هوا در محیط تعویض شود، بایستی کولری را انتخاب کنید که بتواند حجمی به اندازۀ ۱۳۸۷۵ متر مکعب هوا در یک ساعت را تامین کند. این عدد یعنی ۲۳۱ متر مکعب هوا در دقیقه. ظرفیت کولر انتخابی باید در این حد باشد. می‌توانید با فروشندگان مشورت کنید و بهترین انتخاب را داشته باشید.

اگر می‌خواهید از یک متخصص کمک بگیرید در قدم اول می‌توانید قیمت نصب کولر آبی را در شهر خودتان بپرسید. مثلا اگر به دنبال خدمات نصب کولر آبی در تهران باشید می‌توانید سفارش برای نصب کولر آبی ثبت کنید و پس از زمانی کوتاه پیشنهاد متخصصان فعال در بازار را مشاهده کنید. از آنجایی که این متخصصین در بازار سنجاق صاحب امتیاز و سابقه و کارنامه هستند با در نظر گرفتن همین موارد و نظرات مشتریان قبلی ایشان، می‌توانید انتخابی آگاهانه تر را تجربه کنید.

قدم دوم، انتخاب مکان نصب کولر آبی:

در این مرحله بایستی مکان مناسب برای نصب و راه اندازی کولر را در قسمت درونی سقف مشخص کنید. با دقت سقف را بررسی و محل تیرآهن‌ها را پیدا کنید. کانال کشی کولر نیازمند یک مسیر بدون مانع از سقف به درون منزل است. حواستان به سیم کشی برق، لامپ و سایر اتصالات باشد. بعد از اینکه مکان نصب کولر مشخص شد، دقیقا مرکز دو تیرآهن سقف را علامت بزنید.

قدم سوم، انتخاب محل نصب کانال کولرآبی:

در این مرحله بایستی با یک مداد یا خودکار مخصوص، محل نصب ورودی کانال کولر را روی سقف علامت بزنید. همانطور که گفته شد، کانال باید در مرکز و بین تیرها باشد. محل نصب کانال را با ارۀ برقی برش بزنید. با استفاده از دریل، سوراخ پیلوت را در اطراف کانال ایجاد کنید تا نصب ورودی به راحتی انجام شود.

انواع کولر آبی

قدم چهارم نصب کولر آبی:

حالا نوبت این است که به روی پشت بام بروید. در این مرحله محل نصب کولر در قسمت بیرونی مشخص می‌شود. از بست برای نصب کولر استفاده کنید و دقت کنید که کولر کاملاً صاف در محل قرار گیرد. بست‌ها را به درستی در محل نصب کنید تا کولر عملکرد مناسبی داشته باشد و کج نصب نشود. بهتر است ازقاب‌های مهاربندی استفاده کنید تا وزن کولر تحمل شود. قاب مهاربندی فلزی را به تیرهای سقف پیچ کنید و سپس از بست‌ها استفاده کنید تا کولر صاف در سرجای خود نگه داشته شود. سپس می‌توانید از قیر یا بتونه برای پوشاندن سوراخ‌های دریل بهره بگیرید.

قدم پنجم:

قسمت زیرین کولر را که بین تیرهای سقف قرار می‌گیرد، مشخص کنید. می‌توانید در این مرحله از شاقول کمک بگیرید. از آنجایی که از یک کانال کشی منعطف استفاده می‌کنید، می‌توانید کمی کانال را کج نصب کنید تا از برخورد با موانعی مانند اتصالات برق، جلوگیری کرده باشد. اما دقت کنید که تا جایی ممکن کانال کشی از پشت بام به سقف درونی، عمودی انجام شود. قسمت ورودی کانال به درون اتاق را روی سقف اره کنید.

قدم ششم، نصب ترموستات کولر آبی:

بعد از نصب کانال، سیم‌های برق و ترموستات را نصب کنید. اضافات سیم مربوط به ترموستات را وارد خانه کنید تا مراحل نصب ترموستات راحت‌تر پیش برود. سپس از قیر و یا هرمادۀ ضدآب دیگری برای بستن تمام منافذ و ورودی‌های استفاده کنید. ورودی و هر پیچ استفاده شده در سقف، باید به دقت پوشانده شود تا آب وارد محیط خانه نگردد. بهتر است از کانال کشی‌های منعطف استفاده کنید.

قدم هفتم در نصب و راه اندازی کولرآبی:

کولر روی پشت بام را به پایه‌های آن محکم کنید. از اتصال درست سیم‌های برق و ترموستات اطمینان حاصل کنید. حالا نوبت راه اندازی ترموستات درون منزل است. بعد از نصب آن، سیم‌های مربوطه را به آن وصل کنید. اگر با برق‌کاری آشنا نیستید، اکیداً توصیه می‌شود که از کمک یک برقکار حرفه‌ای بهره بگیرید تا اتصالات سیم برق به کلیدها به درستی انجام شود.

قدم هشتم در راه اندازی کولرآبی:

لوله‌های مسی یا یوپی‌وی‌سی از بهترین گزینه‌ها برای انتقال آب از منبع تامین‌کنندۀ آب به پشت بام و کولر هستند. از بست‌های مناسب استفاده کنید تا لوله‌ها به درستی در سرجای خود قرار بگیرند. بعد از اتصال لوله از منبع به کولر، از بتونه و یا سایر مواد ضدآب استفاده کنید تا لوله را در برابر آسیب و سوراخ شدن محافظت کنید.

کولر آبی

قدم نهم:

آب را درون لوله به جریان بیندازید و سپس با دقت مسیر حرکت آن در لوله را بررسی کنید تا در صورت مشاهدۀ نشتی آب، به سرعت در صدد رفع آن برآیید. سپس کولر را روشن و عملکرد آن را با دقت مورد بررسی قرار دهید. ترموستات را روی درجۀ حرارت پایین‌تری نسبت به محیط درونی خانه تنظیم کنید تا مطمئن شوید که کولر به درستی کار می‌کند. کانال کشی‌ها را با دقت بررسی کنید و در صورت مشاهدۀ نشتی هوا، آن را با نوار آلومینیومی برطرف کنید.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 240 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 13 جولای 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.