اتوبار کیمیا طرز تهیه ی خورشت اسفناج یا اسپناساک،غذای محلی مازندران  - اتوبار کیمیا

کجارو: شهر‌های شمالی ایران از جمله مازندران به‌غیر از جاذبه‌های منحصربه‌فرد، غذا‌های بسیار خوشمزه‌ای دارند که فرهنگ این منطقه را به‌خوبی نشان می‌دهند. غذا‌های مازندرانی شامل دنیایی از غذا‌های سالم و خوشمزه می‌شوند که حتی افراد بیمار مثل کسانی که مبتلا به دیابت و فشار خون هستند، می‌توانند این غذا‌ها را با خیال راحت میل کنند.

استفاده از مواد اولیه تازه و طبیعی نظیر دانه‌های انار جنگلی در رب انار، گردو، شیر، کره، ماست، دوغ و روغن حیوانی باعث شده‌اند که غذا‌های سنتی این منطقه، ارگانیک و سالم باشند. مصرف کم نمک، شکر و روغن و استفاده زیاد از سیر و پیاز نیز از جمله ویژگی‌های این غذا‌ها هستند. یکی از خورش‌های خوشمزه‌ی شمالی، خورش اسپناساک است که در این مطلب طرز تهیه آن را به شما آموزش خواهیم داد.

خورش اسپناساک (اسفناج) حاوی انواع ویتامین‌ها، کربوهیدرات، سدیم، پتاسیم، آهن، کلسیم، منیزیم، فسفر، سلنیوم، فولاد، اسیدفولیک، سولفور و… است. این غذا پروتئین بالایی دارد و در افزایش سطح انرژی و عضلانی‌شدن بدن، افزایش گلبول‌های قرمز خون و رفع کم‌خونی، رفع انواع عفونت‌های بدن، تقویت و استحکام استخوان و دندان و … موثر است.

مواد لازم:

  • یک کیلو اسفناج تازه
  • ۴۰۰ گرم گوشت گوسفند
  • ۳۰۰ گرم سبزیجات معطر (جعفری، گشنیز، تره و نعنا)
  • ۳ تا ۴ حبه سیر
  • ۲ عدد پیاز
  • یک عدد هویج
  • نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم

طرز تهیه

۱. ابتدا پیاز و سیر خردشده را در روغن دنبه یا روغن کنجد تفت دهید.

۲. وقتی پیاز طلایی شد، گوشت خردشده را همراه با فلفل و ادویه به مواد اضافه کنید و حسابی تفت دهید تا رنگش تغییر کند.

۳. اسفناج و سبزیجات معطر خردشده را به سایر مواد بیفزایید و تفت دهید تا کمی نرم شوند. سپس مقداری آب اضافه کنید و اجازه دهید که غذا روی حرارت ملایم بپزد و جا بیفتد.

۴. در اواسط پخت هویج نگینی خردشده را در غذا بریزید.(بعضی‌ها به دلخواه هویج را حذف می‌کنند)

این خورش همراه برنج یا نان سنگک تازه سرو می‌شود. جالب است بدانید که برخی افراد به‌جای گوشت گوسفند، از تخم‌مرغ استفاده می‌کنند و در انتهای پخت، آن را در خورش می‌شکنند و می‌گذارند که خودش را بگیرد. برای اینکه غذا طعم ترش داشته باشد، می‌توانید یک قاشق غذاخوری رب نارنج یا رب انار در اواخر پخت در خورش بریزید.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 242 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 9 آگوست 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.