اتوبار کیمیا پرداخت مالیات خانه مسکونی - اتوبار کیمیا

خانه مسکونی نیز مانند سایر اموال و املاک اشخاص مشمول مالیات است مالیاتی که یک هزینه اجتماعی محسوب می شود که همه اشخاص در جوامع برای استفاده از منابع و امکانات موجود در کشور پرداخت قسمتی از هزینه های عمومی و حفظ منافع اجتماعی اقتصادی و سیاسی، موظف به پرداخت آن هستند و توصیه می شود بدون مشاوره مالیاتی دست به پرداخت مالیات نزنند.

انواع مالیات خانه مسکونی عبارتند از:

  • مالیات نقل و انتقال ملک
  • مالیات اجاره مسکن
  • مالیات بر خانه‌های خالی
  • مالیات بر ساخت و ساز
  • مالیات بر ارث مسکن.

مالیات خانه در سال ۱۴۰۰ چقدر است؟

مالیات اجاره املاک بالاتر از ۱۵۰ متر در تهران و و بالای ۲۰۰ متر در شهرستان ها ۲۵ درصد از کل مبلغ اجاره برای هزینه‌های استهلاک ساختمان و تعهدات مالک کسر می شود و بقیه مبلغ به عنوان مالیات پرداخت خواهد شد.

مالیات بر ساخت و ساز برای سازندگان ۱۵ تا ۲۵ درصد از سود حاصل از فروش اولین واحد مسکونی می باشد.

مطابق قانون مالیات خانه‌های خالی، اگر واحد مسکونی در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر بیش از ۱۲۰ روز خالی از سکنه باشد، مشمول مالیات می‌شود و به ازای هر ماه بیش از زمان مذکور،  ماهانه مشمول مالیاتی بر مبنای مالیات بر درآمد اجاره به شرح ضرایب سال اول معادل شش برابر مالیات متعلقه، سال دوم معادل ۱۲ برابر مالیات متعلقه و سال سوم به بعد معادل ۱۸ برابر مالیات متعلقه می‌شود.

مالیات بر ارث مسکن برای وراث طبقه اول ۷۰ درصد طبقه دوم ۱۵ درصد طبقه سوم ۳۰ درصد است.

مالیات نقل و انتقال مسکن هم ۵ درصد ارزش معاملاتی آن ملک است و از فروشنده دریافت می شود.

بنابراین مالکانی که نسبت به خانه مسکونی خود اقداماتی مانند اجاره یا ساخت و ساز انجام می‌دهند و یا خانه خود را بدون استفاده خالی نگه داشته‌اند موظف به پرداخت مالیات هستند.

مالیات خانه مسکونی

پرداخت مالیات خانه مسکونی هم یکی از وظایفی است که اشخاص تحت شرایط قانونی بر عهده دارند. اما مطابق قوانین مالیاتی، مالکان خانه های مسکونی در مواردی هم معاف از پرداخت مالیات هستند.

معافیت های مالیاتی برای مالکان خانه های مسکونی

۱- مالکانی که درآمدی غیر از دریافت اجاره بهای ملک خود ندارد.

۲- مالکانی که خانه خود را برای اقامت یا فعالیت تجاری خود یا یکی از بستگان درجه اول خود اختصاص داده‌اند مانند پدر ،مادر ،فرزند ،همسر.

۳- مالکانی که ملک آنها کمتر از ۱۵۰ متر در تهران و کمتر از ۲۰۰ متر در شهرستانها می باشد.

۴- مالکانی که ملک خود را اجاره داده و خود در خانه اجاره ی دیگری سکونت دارند.

معاف از پرداخت مالیات بر مسکن هستند.

پرداخت مالیات خانه های خالی چه زمانی باید انجام شود؟

شناسایی خانه های خالی بر عهده وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است که از طریق سامانه املاک استان انجام می‌شود مطابق قوانین و مقررات مربوطه مردم ملزم به ثبت اطلاعات سکونتی خود در سامانه املاک و اسکان هستند و کسانی که در مهلت مقرر در سامانه ثبت نام نکرده باشند خانه آنها به عنوان خانه خالی به سازمان امور مالیاتی معرفی خواهد شد.

مالکان واحدهای مسکونی می توانند برای مشاهده وضعیت مالیاتی خود و اطلاع از میزان مالیات متعلقه به خانه‌های خود به درگاه ملی خدمات قضایی سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی MY.TAX.GOV.IR مراجعه کنند مهلت پرداخت مالیات خانه های خالی در سال ۱۴۰۰ تا پایان بهمن ماه تعیین شده است. مسلماً عدم پرداخت مالیات در مهلت تعیین شده با جریمه هایی همراه خواهد بود.

زمان پرداخت مالیات خانه‌های خالی معمولاً ماههای آخر هر سال است و توسط سازمان امور مالیاتی کشور تعیین می شود.

چه نوع مالیاتی به خانه مسکونی تعلق می گیرد؟

مالیات بر اجاره املاک مسکونی ، مالیات نقل و انتقال املاک ،مالیات فروش ملک و مالیات بر خانه های خالی. مالیات هایی هستند که به خانه های مسکونی تعلق می گیرند.

پرداخت مالیات بر درآمد حاصل از اجاره املاک بر عهده موجر یا صاحبخانه است. مالیات درآمد حاصل از فروش ملک مسکونی نیز بر عهده فروشنده ملک می باشد مالیات نقل و انتقال ملک با توجه به ارزش معاملاتی آن پرداخت می گردد. و پرداخت مالیات بر خانه‌های خالی هم تحت شرایط مقرر در قانون بر عهده مالک خانه می باشد.

به طور کلی مالیات یکی از ابزارهای تامین هزینه های دولت برای پیشبرد اهداف اقتصادی اجتماعی و سیاسی کشور می باشد هزینه‌ای است که اشخاص برای استفاده از امکانات و منابع موجود در کشور باید پرداخت کنند. البته قانونگذار برای پرداخت مالیات شرایط خاصی را در نظر گرفته که مردم یک کشور با پرداخت آن تحت فشار یا کمبود یا ضرر زیان مالی قرار نگیرند. معافیت های مالیاتی را بدین منظور تعیین کرده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد پرداخت مالیات خانه مسکونی و پاسخ به سوالات حقوقی خود در این مورد می توانید با وکلا و مشاوران متخصص در امور مالیاتی مجموعه آنی مشاور در ارتباط باشید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 296 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 25 آوریل 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.