اتوبار کیمیا آشنایی با مهمترین قطعات لوازم یدکی اسپورتیج - اتوبار کیمیا

 

اسپورتیج یکی از خودررو‌های  محبوب در بازار خودروی ایران و دیگر کشور‌ها می باشد. این خودرو که تولید برند محبوب کیا می‌باشد. طی سال‌های گذشته مدل های مختلفی ازاین خودرو را وارد عرصه بازار کرده است که آخرین نسل تولید شده از آن مربوط به اسپورتیج ۲۰۲۳ می‌باشد. آشنایی و شناخت قطعات لوازم یدکی اسپورتیج و پیدا کردن قطعات اصل آن در بازار جزو دغدغه های اصلی دارندگان این خودرو است. ما در این مقاله ضمن معرفی نمایندگی معتبر مرکز یدک برای فروش قطعات اصلی این خودرو شما رو با مهم ترین لوازم یدکی اسپورتیج آشنا کنیم.

 

معرفی خودروی اسپورتیج

اسپورتیج یکی از محصولات کمپانی کیا موتور است که از سال ۱۹۳۳ تولید شده و وارد عرصه بازار خودرو شده است. تاکنون ۵ نسل از آن به دنیای خودرو معرفی شده که ۴ نسل از آن در بازار خودروی ایران وجود دارد. اسپورتیج یک خودروی کامپکت کراس اوور اس‌یووی است که محصول کشوره کره می‌باشد. مشخصات فنی این خودرو بصورت کلی شامل ۴ سیلندر و موتور ۲٫۴ لیتری و دارای دنده اتوماتیک می‌باشد.

 

جعبه فرمان اصلی اسپورتیج ۲۰۱۳

 

یکی از قطعات اصلی در اسپورتیج جعبه فرمان اصلی اسپورتیج می باشد. فرمان وسیله هدایت خودرو می‌باشد و برای اینکه بتوانیم خودرو را کنترل و به سمت مورد نظر هدایت کنیم نیازمند آن هستیم که اجزای آن درون سیستم بزرگ بصورت هماهنگ کار کنند، که به آن جعبه فرمان خودرو می‌گوییم. این قطعه یکی از اصلی‌ترین قسمت هدایت و کنترل خودرو می‌باشد، و ضمن انتقال گشتاور دست راننده به چرخ‌ها، فرایند افزایش این گشتاور را نیز انجام می‌دهد. و هم‌چنین نقش مهمی در ایمنی رانندگی دارد.

 

انواع جعبه فرمان:

  1. مکانیکی
  2. هیدرولیکی
  3. برقی

 

اجزای سیستم فرمان:

  1. غربیلک فرمان
  2. ستون فرمان
  3. جعبه فرمان
  4. اهرم بندی فرمان

 

شاتون اسپورتیج ۲۰۱۴

 

یکی دیگر از قطعات لوازم یدکی مهم و اصلی در اسپورتیج، شاتون اسپورتیج می‌باشد. شاتون قطعه‌ای است که پیستون را به میل لنگ وصل می‌کند. اگرچه این قطعه سبک ساخته می‌شود. اما در عین حال این قطعه سخت و محکم است. در شاتون برای جلوگیری از ضربات ناشی از احتراق جنس آن را از فولاد می‌سازند. اجزای شاتون شامل دوسر و یک ساقه می‌شود که اندازه سرهای شاتون باهم یکسان نمی‌باشد. شکست شاتون یکی از شایع ترین علل برای آسیب به موتور می‌باشد.

 

کمک جلو اصلی اسپورتیج ۲۰۱۳

 

در سیستم خودرو در نزدیکی چرخ های خودرو قطعه ای بعنوان کمک فنر وصل می‌شود که جزوقطعات اصلی به شمار می‌آید. که ابعاد و اشکال مختلفی دارند. نقش این کمک فنرها کاهش نیروی ضرباتی است که در هنگام عبور از مناطق ناهموار و دست انداز به خودرو وارد می‌شود. هنگامی که خودرو در مسیرهای ناهموار در حال حرکت است ضربه‌ها به کمک فنر وارد می‌شود. و فنرها با عملکرد بصورت باز و بسته شدن ضربات را دفع می‌کند. هم‌چین این  فنرها تا حد زیادی جلوی لرزش اتاقک خودرو را نیز می‌گیرند.

 

 

کوپلینگ عقب اسپورتیج

 

کوپلینگ معمولا درون محفظه دیفرانسیل خودرو قرار دارد. در خودروهای دیفرانسیل عقب، کوپلینگ در محورعقب و در مرکز محور بین دو چرخ عقب قرار دارد. نقش این سیستم کمک به تنظیم توزیعنیرو بین دو چرخ عقب می‌باشد. و عملکرد خودرو را افزایش می‌دهد عملکرد آن به زبان ساده این است که این سیستم در صورت نیاز نیروی بیشتری را به چرخ‌ها منتقل می‌کند.

 

وظایف کوپلینگ شامل:

  • کنترل و ثبات خودرو در شرایط مختلف
  • کاهش لغزش چرخ‌ها
  • بهبود تسلط بر رانندگی
  • افزایش کشش و کنترل خودرو در مسیرهای ناهموار

 

علل خرابی کوپلینگ:

  • مشکلات روغن دیفرانسیل : اگر روغن دیفرانسیل کم باشد یا کیفیت پایینی داشته باشد به قطعات داخلی آسیب میزند.
  • مشکلات ساخت و طراحی : ایرادات هنگام ساخت و طراحی می‌تواند باعث خرابی قطعه شود.
  • تصادف و ضربه : تصادف و ضربات ناشی از آن می‌تواند باعث بروز مشکل درکوپلینگ باشد.

 

 

 

 

یاتاقان ثابت موتورهای ۲۴۰۰ سی سی

 

یاتاقان قطعه ای مهم در موتور خودرو می‌باشد که بین میل لنگ و دسته پیستون قرار دارد و در واقع وجود آن مانع اصطحکاک بین میل لنگ و دسته پیستون می‌شود. دمای این قطعه بسیار حائز اهیمت است، زیرا اگر دمای یاتاقان بالا برود ونقش خود را به خوبی ایفا نکند در نتیجه آن  موتور خودرو یاتاقان می‌زند.

 

انواع یاتاقان:

  • یاتاقان ثابت یا MB

این نوع یاتاقان بعنوان تیکه گاه برای میل لنگ است، و لقی آن را از بین می‌برد. نوع حرکت میل لنگ دورانی است اما بصورت رفت و برگشتی نیز می‌تواند حرکت کند. ساختمان یاتاقان ثابت یا همان یاتاقان میل لنگ دارای دو نیم دایره است که یکی از آن به بلوک سیلند وصل شده است و یکی دور میلنگ پیچیده شده است.

  • یاتاقان متحرک یاCRB

این نوع یاتاق بین شاتون و میل لنگ قرار دارد، که به یاتاقان شاتون نیز معروف است. یاتاقان متحرک بسیار زیاد به یاتاقان ثابت شباهت دارد. اما در این نوع متحرک میل لنگ آزاد است. در مورد ساختمان آن هم شبیه به نوع ثابت دارای دو نیم‌دایره است که یکی از آن به شاتون متصل است و دیگری هم مانند یاتاقان ثابت به دور میل لنگ پییچیده شده است. فاصله بین یاتاقان و میل لنگ را با روغن پر می‌کنند وکارایی آن این است که روغن اطراف میل لنگ را گرفته و با معلق نگه داشتن آن داخل یاتاقان باعث می‌شود روان‌تر حرکت کند.

 

فیلتر روغن فلزی اسپورتیج

 

این قطعه با تصفیه کامل روغن موتور نمی‎‌گذارد که ناخالصی وارد موتور خودرو شود. فیلتر روغن فلزی اسپورتیج مطابق با فشار پمپ روغن موتور اسپورتیج ساخته می‌شود و کارایی آن این است که از فشار بیش ازحد روی پمپ روغن و افت فشار روغن موتور جلوگیری می‌کند.

عملکرد این قطعه باعث عوامل زیر می‌گردد.

  1. بهبود عملکرد موتور خودرو
  2. افزایش شتاب
  3. کاهش مصرف سوخت

 

سخن پایانی

 

امروز شناخت و آشنایی با قطعات مهم و حیاتی خودرو، و هم چنین دانستن راههای نگهداری از آن قطعه و عواملی که باعث به وجود آمدن مشکلات و خرابی در قطعات اصلی خودرو می‌شود.نقش بسزایی در عمر استفاده از خودرو و کاهش هزینه های جانبی دارد. در این مقاله سعی کردیم شما را با مهمترین قطعات اسپورتیج و عملکرد و عوامل خرابی هر کدام آشنا کنیم .

 

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 358 views بار دسته بندی : ترفندهای آموزشی تاريخ : 24 ژانویه 2024 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.