اتوبار کیمیا لوازم یدکی خودروهای سنگین - اتوبار کیمیا

خودروهای سنگین نقشی ویژه در صنعت حمل و نقل و رونق اقتصادی کشور دارند. این خودروها مانند هر وسیله‌ی نقلیه‌ای از قطعاتی مهم و اساسی تشکیل شده‌اند. این قطعات به دو دسته یدکی و مصرفی تقسیم‌بندی می‌شوند. دانستن یک لیست از لوازم یدکی خودروهای سنگین می‌تواند به شما در تعویض راحت‌تر این قطعات کمک کند.

خودروهای سنگین که از آن‌ها برای حمل کالا استفاده می‌شود، پس از مدتی به‌علت استفاده‌ی زیاد نیاز به تعویض قطعات دارند. خراب شدن ماشین‌های سنگین می‌تواند بر قیمت کالا و اقتصاد جامعه بسیار تاثیرگذار باشد. در ادامه به بررسی لیستی از پر استهلاک‌ترین قطعات یدکی می‌پردازیم.

مهم ترین و پر مصرف ترین لوازم یدکی ماشین سنگین

تمامی قطعات ماشین‌های سنگین بر سلامت خودرو و میزان کارایی آن موثر است. خودروهای سنگین پس از مدتی دچار فرسودگی و خرابی می‌شوند. اگر به دلایل مختلف مشکلی برای قطعات خودروی شما به وجود بیاید؛ باید در اولین زمان ممکن به تعمیرگاه مراجعه کنید. اگر خودروی شما قابل تعمیر باشد باید قطعه خراب تعمیر و در غیر این صورت باید تعویض شود. در ادامه به برخی از لوازم یدکی ماشین‌های سنگین اشاره می‌کنیم.

تاخوگراف

تاخوگراف جز مهم‌ترین لوازم یدکی کامیون و تریلی محسوب می‌شود. این قطعه بسیار برای ماشین‌های سنگین ضروری است. اطلاعات مهمی در مورد سرعت ماشین با استفاده از این قطعه در اختیار راننده قرار می‌گیرد. همچنین راننده با استفاده از آن می‌تواند زمان استراحت و خواب خود را تنظیم کند. این قطعه در دو نوع دیجیتال و آنالوگ وجود دارد.

 

توربوشارژ

توربوشارژ یکی از پرمصرف‌ترین لوازم یدکی تریلی و خودروهای سنگین است. توربوشارژ هوا را وارد محفظه‌ی سیلندر می‌کند و باعث افزایش قدرت موتور ماشین می‌شود. این قطعه وظیفه‌ی افزایش عملکرد موتور و بهینه‌سازی مصرف سوخت را دارد. توربوشارژ با ارسال هوای زیاد به محفظه سیلندر و بالا بردن فشار هوا، اکسیژن هوا را در داخل محفظه سیلندر افزایش می‌دهد و عملکرد موتور را بهبود می‌بخشد. خودروهای سنگین با توربوشارژ از خودروهای بدون توربوشارژ مصرف سوخت کمتری دارند.

اینترکولر

اینترکولر در خودروهای سنگین موجب خنک‌شدن هوای ورودی به موتور می‌شوند. همچنین عملکرد موتور را بهبود می‌بخشد. در خودروهای دارای توربوشارژ به‌دلیل فشرده‌سازی هوا، دمای هوا افزایش میابد. پس این مدل از خودروهای سنگین نیاز به تجهیزی به نام اینترکولر برای خنک‌کردن هوای ورودی دارند. این قطعه در مقابل رادیاتور ماشین نصب می‌شود. وجود این قطعه در فصول گرم سال و مناطق گرمسیری بسیار ضروری است.

کروز کنترل

کروز کنترل توانایی کنترل سرعت انواع ماشین‌ها را دارد و با ثابت نگه داشتن سرعت از طریق کلیدهای کنترلی تغییر سرعت خودرو بدون نیاز به پدال گاز انجام می‌شود. این قطعه با کنترل میزان هوای ورودی به داخل محفظه سیلندر، کنترل سرعت خودرو را انجام می‌دهد.

 

گیربکس

گیربکس نقش بسیار مهمی در حرکت خودرو دارد. وظیفه‌ی این قطعه انتقال نیروی تولید شده توسط موتور به چرخ‌ها است. گیربکس می‌تواند سرعت خودرو و دور موتور را تنظیم و بین سرعت موتور و چرخ‌ها تناسب ایجاد کند. برای افزایش طول عمر این قطعه مهم باید از روغن استفاده کنید. به صورت مداوم میزان روغن گیربکس باید چک شود و اگر نیاز به تعویض دارد؛ اقدامات لازم برای تعویض را انجام دهید.

دیسک ترمز

محل قرارگیری دیسک ترمز داخل سیستم‌های تعلیق و در میان چرخ و لنت خودروهای سنگین است. هنگامی‌که راننده پدال ترمز را فشار می‌دهد، لنت روی دیسک اصطکاک ایجاد می‌کند. در نتیجه، این اصطکاک باعث کاهش سرعت و توقف ماشین می‌شود. به همین علت دیسک ترمز یکی از لوازم یدکی مهم به شمار می‌رود.

 

فیلترها

فیلترها در خودروهای سنگین مانند یک سپر محافظ عمل می‌کنند و اجازه نمی‌دهند تا دیگر قطعات آسیب ببینند. از انواع فیلترها می‌توان فیلتر روغن ترمز، فیلترهای هواکش و فیلتر سیستم سوخت را نام برد. فیلترها نقش مهم و تاثیرگذاری در بهبود عملکرد سایر لوازم و افزایش طول عمر آن‌ها دارند. هر ۶ ماه یکبار فیلترها باید بررسی و در صورت نیاز تعویض شوند.

شمع

وظیفه شمع انتقال جرقه‌های متناوب برق داخل سیلندرها است و در انتهای سیلندر و روی سرسیلندر در موتور قرار می‌گیرد. این قطعه به هنگام فشردگی بخار سوخت، در انتهای سیلندر جرقه تولید می‌کند و با انفجار سوخت، باعث حرکت موتور و در نهایت خودرو می‌شود. خودروهای سنگین بدون وجود شمع نمی‌توانند حرکت کنند.

شمع را می‌توان به عنوان یکی از قطعات مهم و حیاتی نام برد. قسمت فلزی شمع از جنس‌های مختلفی از جمله مس، پلاتینیوم یا ایریدیوم است که با توجه به جنس آن، میزان طول عمر تغییر می‌کند. بهترین نوع شمع‌ها، شمع‌های پلاتینه هستند که طول عمر بالایی دارند.

 

 

روغن و روانکارها

در خودروها از انواع روغن‌ها و روانکارها استفاده می‌شود که در دوره‌های مختلف نیاز به تعویض دارند. روغن موتور، روغن سیستم هیدرولیک و ضد یخ جزو روغن‌های خودروهای سنگین به شمار می‌روند. کیفیت و جنس روغن‌ها همواره باید در اولویت  باشد. کیفیت روانکارها کمک شایانی به بهبود عملکرد خودرو خواهد کرد.

شرکت‌های وابسته به تولید ماشین‌های سنگین در کل جهان برای حفظ رضایت رانندگان اقدام به تولید و ارائه‌ی روغن‌های با کیفیت می‌نمایند. برای بهبود عملکرد خودروهای سنگین بهترین انتخاب خرید از برندهای معروف است.

جک و آچار

جعبه‌ی آچار و انواع جک‌ها از دیگر قطعات پرمصرف و لوازم یدکی خودروهای سنگین محسوب می‌شود. جک و آچارهای مخصوص خودروهای سنگین جز مهم‌ترین لوازم ماشین‌های سنگین هستند. با توجه به این موضوع شرکت‌های سازنده در ماشین‌های نسل دوم به بالا روی خودرو خود یک جعبه آچار مخصوص ماشین سنگین تعبیه کرده‌اند. در مواقعی که خودرو دچار مشکل شود؛ در صورت نبود این لوازم رانندگان به مشکل برخورد می‌کنند.

سیستم ترمز ebs یا الکترونیکی

سیستم ترمز EBS جز طراحی‌های جدید در ماشین‌های سنگین دسته‌بندی می‌شود. این سیستم سیگنال الکترونیکی را به چرخ‌ها ارسال و قدرت بسیار زیادی را برای ایستادن ماشین ایجاد می‌کند. ترمز EBD یک قطعه مهم و بسیار کاربردی با قابلیت نصب روی انواع تریلی‌ها و کامیون‌ها با اتاق‌های ثابت و متحرک است. در سیستم ترمز الکترونیکی، ترمز کمکی هم‌زمان با ترمز چرخ‌ها وارد عمل می‌شوند و خودرو را متوقف می‌کنند. به همین دلیل سیستم ترمز الکترونیکی نسبت به ترمز معمولی ایمن‌تر است.

سیستم tcs یا کنترل کشش

TCS یا سیستم کنترل کشش، کم‌شدن کشش و کاهش چسبندگی چرخ‌ها به جاده را تشخیص می‌دهد و فعال می‌شود. این سیستم زمانی شروع به کار می‌کند که سرعت چرخ‌ها با خودرو متناسب نباشد. این قطعه در ماشین سنگین بسیار اهمیت دارد. نداشتن این سیستم خسارات غیرقابل جبرانی را به‌وجود می‌آورد. سیستم TCS در جاده‌های برفی و یخبندان به‌راحتی می‌تواند مانع از لغزش ماشین و در نتیجه ایجاد حادثه شود.

سیستم GPS

سیستم GPS یک سیستم مناسب و کاربردی برای مکان‌یابی محسوب می‌شود. استفاده از این سیستم در خودروهای سنگین برای آگاهی راننده از موقعیت کنونی ماشین کاربردی است. همچنین از دیگر کاربردهای این سیستم می‌توان مانع از دزدی و سرقت شدن ماشین را نام برد.

قیمت لوازم یدکی کامیون در اصفهان به چه عواملی بستگی دارد؟

اولین چیزی که در هنگام خرید هر محصول به آن توجه می‌شود؛ قیمت آن است. گران بودن یک محصول دلیل بر با کیفیت بودن آن نیست. عوامل بسیاری وجود دارند که بر قیمت لوازم یدکی کامیون تاثیر می‌گذارند. در ادامه به برخی از این عوامل اشاره می‌شود.

  • قیمت ارز: قیمت دلار تاثیر بسیاری بر قیمت لوازم و قطعات خودروهای سنگین دارد و این روزها نوسانات زیادی را شاهد هستیم.

 

  • گارانتی: داشتن گارانتی معتبر یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار روی قیمت لوازم یدکی است. در صورت خرابی قطعه اگر گارانتی نداشته باشد برای تعویض و تعمیر خدماتی به شما ارائه نمی‌دهند.
  • اصل یا غیر اصل بودن قطعات: فروش لوازم یدکی غیر اصل موضوعی رایج در جامعه امروز است. فروشنده‌های بسیاری محصولات تقلبی به مشتریان خود ارائه می‌دهند. معمولا محصولات اصل از قیمت بالاتری برخوردار هستند.
  • نوع برند: نکته مهم در هنگام خرید توجه به برند خودرو به شمار می‌رود. لوازم یدکی‌های زیادی وجود دارند که برای انواع خودروها با مدل‌های مختلف کاربردی هستند. از نظر فنی استفاده از لوازم یدکی مخصوص هر خودرو مناسب‌تر است. نوع برند و کشور سازنده قطعات از عوامل مهم در افزایش قیمت محصولات محسوب می‌شود.

با خرید از مراکز معتبر نگرانی خود را کاهش دهید. همچنین با پرداخت قیمت مناسب، جنس با کیفیت و با گارانتی دریافت کنید.

سخن پایانی

خودروهای سنگین نقش مهمی در حمل و نقل جاده‌ای و باربری دارند. این خودروها نیم بیشتری از ساعات شبانه روز را در جاده‌ها هستند. قطعات این خودروها نسبت به سایر سریع‌تر فرسوده و خراب می‌شوند. لوازم یدکی ماشین‌های سنگین مانند قطعات سایر وسایل نقلیه بعد از گذشت مدتی استهلاک و کارایی خود را از دست می‌دهند.

با تعویض به موقع این قطعات امنیت خودرو خود را تضمین می‌کنید. تعمیر و تعویض قطعات خودرو موضوعی است که شما پس از مدتی استفاده از خودرو با آن روبه‌رو می‌شوید. موضوع بسیار مهم در هنگام خرید لوازم یدکی معتبر بودن مراکز و شرکت مورد نظر شما است. خرید لوازم با کیفیت تاثیر زیادی بر مدت زمان استفاده از آن دارد. همچنین می‌تواند دوره تعمیر را اندازه‌ای طولانی کند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 605 views بار دسته بندی : ترفندهای آموزشی تاريخ : 19 دسامبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.