اتوبار کیمیا اگر با ماشین اجاره ای تصادف کنم چه می شود؟ - اتوبار کیمیا

فرقی نمی‌کند که صاحب خودرو خودتان باشید و یا ماشین را اجاره کرده باشید. حادثه رانندگی ممکن است برای خودرو اتفاق بیفتند. اگر خودور برای شخص خودتان باشد که تکلیف روشن است. اما ممکن است برایتان سوال شود که اگر با ماشین اجاره ای تصادف کنم چه می شود؟

در ادامه، یکی از سوالات متداول اجاره خودرو، یعنی همین سوال را پاسخ داده، قوانین و مقررات و نکات مربوط به آن را گفته‌ایم که نظر شما را به مطالعه آنها جلب می‌کنیم.

از تصادف جلوگیری کنید

پیشگیری همیشه بهتر از درمان است. بنابراین در اولین قدم سعی کنید که با رعایت چند نکته ساده از حوادث ناخواسته تا حد امکان جلوگیری کنید.

  1. در قدم اول احتیاط کنید. ماشین اجاره‌ای امانتی است در دستان شما. بنابراین لازم است که امانت‌دار خوبی باشید.
  2. تمام قوانین رانندگی را رعایت کنید و سرعت خودرو را مناسب قوانین جاده‌ای که در آن رانندگی می‌کنید تنظیم کنید.
  3. شماره تماس‌‌های ضروری اعم از بیمه، مسئول شرکت و موارد مشابه دیگر را در جایی یادداشت کنید و در دسترس خودتان قرار دهید.
  4. سقف، نوع و مدت زمان بیمه خودوری اجاره را چک کنید.

پس از تصادف چه کار کنم؟

اگر ناخواسته با ماشین اجاره‌ای تصادف کردید، بهتر از است کارهای زیر را انجام دهید.

  1. در صورت وقوع تصادف، اولین اقدامی که باید انجام دهید، حفظ خونسردی و کسب اطمینان از سلامت جانی افراد داخل خودرو است. در صورتی که با خودروی دیگری تصادف کرده‌اید، باید از سلامت جانی افراد آن خودرو هم مطمئن شوید. همچنین ضروری است که از ایجاد تنش و استرس جلوگیری کنید و بر احساسات خود مسلط باشید. در صورت خونریزی و یا درد در افراد داخل ماشین حتماٌ با اورژانس تماس بگیرید. پس از این کار، با پلیس تماس بگیرید. همچنین بهتر است با توجه به شرایط، فوراً با شرکت اجاره‌دهنده تماس بگیرید و موضوع را گزارش دهید.
  2. کمی پس از آرام شدن اوضاع، بهتر است اطلاعات بیمه خود را با راننده‌ی ماشین دیگر به اشتراک بگذارید. همچنین از پلیس بخواهید که گزارش و شماره پرونده تصادف را در اختیار شما قرار دهد. حتماً از صحنه تصادف و آسیبب‌ها عکس بگیرید و منتظر رسیدن نماینده شرکتی که از آن ماشین اجاره کرده‌اید باشید.
  3. حال بهتر است مطابق با دستورالعمل‌های پشتیبانی عمل کنید و پرونده تصادف را از طریق پلیس تشکیل دهید. اگر ماشین شما هنوز قابل رانندگی باشد، ممکن است لازم شود که آن را به محل مورد نظر شرکت ببرید و موضوع را با آنها در میان بگذارید. گاهی اوقات ممکن است شرکت به شما بگوید که منتظر بمانید تا یک کارشناس برای ارزیابی دقیق‌تر وضعیت به شما برسد. در این حالت در جای خود بمانید و محل حادثه را تغییر ندهید.
  4. به سرعت با نماینده‌ی بیمه خود تماس بگیرید و از او بخواهید که به محل حادثه بیاید. اگر نماینده‌ی بیمه در دسترس نبود، بدون تأخیر به دفتر شعبه‌ی بیمه مراجعه کنید و مستندات لازم را ارائه دهید تا پروسه‌ی قانونی طی شود.

پرداخت خسارت

اگر در تصادف مقصر باشید، لازم است که هزینه‌های ناشی از آن را بپردازید. بیمه‌ پایه شرکت‌های اجاره خودرو اعم از کافه رنت تا یک مقدار مشخصی از خسارت را پوشش می‌دهد و شما باقی هزینه‌ها را شخصاً پرداخت خواهید کرد. برای کاهش هزینه‌های خود، بهتر است که از بیمه‌های طلایی و الماس که کافه رنت آنها را ارائه می‌کند استفاده کنید. این دو نوع بیمه پوشش بیشتری نسبت به بیمه پایه دارند.

وقتی قرارداد اجاره ماشین را امضا می‌کنید، تعهد می‌دهید که در صورت تصادف، بخشی از هزینه‌های آن را خودتان بپردازید. بعضی از این هزینه‌ها توسط بیمه پوشش داده می‌شوند و بعضی نیز شامل بیمه نمی‌شوند. لازم است که فرد اجاره کننده تا زمانی که ماشین تعمیر شده و دوباره قابل استفاده باشد، هزینه‌ی اجاره روزانه آن را هم پرداخت کند. همچنین به دلیل افت قیمت ماشین تصادفی، ضروری است که فرد اجاره کننده جریمه‌ی افت قیمت خودرو را هم پرداخت کند.

همانطور که می‌دانید هزینه‌های تصادف برای ماشین‌های لوکس بسیار بیشتر از ماشین‌های اقتصادی است و شرایط قرارداد آن‌ها نیز متفاوت است. ماشین‌های خارجی حتی اگر در دسته ماشین‌های اقتصادی اجاره‌ای طبقه بندی شوند، باز هم در صورت تصادف، خسارت و جریمه‌ی بالاتری خواهند داشت. بنابراین بهتر است هنگام اجاره و رانندگی با آنها دقت بیشتری داشته باشید.

اگر در تصادف با ماشین کرایه ای مقصر نباشم چه می‌شود؟

در صورتی که شما مقصر تصادف نباشید، فرد مقصر وظیفه دارد تمامی خسارات و هزینه‌های تصادف را پرداخت کند. همچنین اگر وی تاخیری در پرداخت مبلغ داشته باشد، لازم است که شما هزینه را به شرکت پرداخت کرده و پول خود را بعداً، از مقصر تصادف دریافت کنید.

هزینه‌های دیگر

علاوه بر مبلغ اجاره روزانه و افت قیمت، هزینه‌هایی دیگری در تصادف به وجود می‌آیند که پرداخت آنها به عهده فرد اجاره کننده است. این موارد عبارتند از:

  • پرداخت هزینه‌های مربوط به کارهای اداری
  • پرداخت هزینه پارکنیگ در صورتی که خودرو توقیف شده باشد
  • پرداخت هزینه انتقال خودرو با جرثقیل به محل مورد نظر در صورتی که نیاز به جرثقیل باشد

هزینه افت قیمت چطور محاسبه می‌شود؟

می‌دانید که خودرو تصادفی نسبت به خودورهای سالم و بی‌رنگ قیمت بالاتری دارند. هنگام تصادف ممکن است آسیبی به بدنه و یا قطعات ماشین وارد شود. در این صورت است که ارزش ماشین کمتر خواهد شد. این تفاوت قیمت بعد از تصادف توسط یک فرد که کارشناس و متخصص این حوزه است تعیین می‌شود. ضروری است که کارشناس مورد تایید شرکت و فرد اجاره کننده باشد.

آخرین حرف

برخی از قوانین مربوط به پرداخت خسارت ممکن است برای هر شرکت متفاوت باشد. منبع ما برای این اطلاعات مجموعه کافه رنت است. البته هنگام ارائه مدارک لازم برای اجاره خودرو از شرکت‌های مختلف از این موضوع مطلع خواهید شد.

این مورد که هنگام تصادف چه مقدار از هزینه به عهده شماست به بیمه بستگی دارد. به طور مثال بیمه‌های طلایی و الماس که توسط کافه رنت ارائه می‌شوند موارد بسیار بیشتری را تحت پوشش خود دارند. البته برای استفاده از این دو نوع بیمه هزینه اضافه‌ای به مجموعه پرداخت خواهید کرد. این در حالی است که بیمه پایه به صورت رایگان روی تمامی خودروهای اجاره‌ای به مشتریان ارائه می‌شود.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 565 views بار دسته بندی : ترفندهای آموزشی تاريخ : 16 نوامبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.